szombat, június 28, 2008

Halpástétom


Még mindig nincs fényképezőgépünk, de talán a következő hónapban sikerül beszereznünk egyet. A főzéssel persze nem álltam le, volt nagy vendégség nálunk, úgyhogy szinte éjjel-nappal a konyhában voltam. Ha nem főztem vagy sütöttem, akkor a mosogatógépet pakoltam ki-be. Jó előre megalkottam a napi menüt, hogy gondolkozni már ne kelljen egy-egy munkás napon. Közben persze jártuk a várost, mutogattuk a brüsszeli látványosságokat, főleg parkokat, hiszen a gyerkőcöknek az a legérdekesebb. Az én fiam pillanatnyilag mindenhová futva közlekedik. 21 hónapos létére kb. 5000-szer guggol le egy nap és legalább 10 kilométert lefut, hihetetlen.

Próbáltam a vendégeknek olyan dolgokat főzni, amit rikán esznek és a gyerekek is nagyon szeretik. Teszteltem az ételeket egy héttel előbb a saját gyerekemen, és csak azokat készítettem el a vendégeknek, amit a ő is megevett.

Minden gyermekétkezéssel kapcsolatos szakkönyv (nekem van néhány) szinte isteníti a tengeri halakat és a hüvelyeseket, természetesen a zöldségek és a gyümölcsök mellett. Az én gyermekem sajnos pillanatnyilag nem eszi magát tele nyers sárgarépával és málnával, sőt, kifejezetten irtózik, amikor mi salátát eszünk vacsorára (majd annak is eljön az ideje). Én meg folyton rágom magam, hogy hogyan nyomjam bele a vitaminokat, mindenféle vitaminkészítmények nélkül ( még mindig a természetes jó minőségű zöldáruban és húsokban, halakban rejlő vitaminokban hiszek). Nem tartom jó megoldásnak, hogy a gyerek zabálja a párizsis kenyeret egész nap és közben telenyomják vitaminnal.

Nálunk szerencsére a főtt zöldségeket, a halakat és a húsokat nagy örömmel eszi meg a gyerek, persze tudom, hogy abban már nincsen annyi vitamin, mintha nyers állapotában fogyasztaná, de én nem is várom el tőle, hogy nyersen rágcsálja a karalábét. Próbálkoztam vele, de nem jött be, úgyhogy én rágcsálom inkább nyersen. Nagyon megy nálunk az édesség is, persze nem tiltom a csokit sem, de ha lehet, én készítek kekszet, egy jó nagy adagot, ami napokig elég, legalább tudom, mi van benne. Szerintem nincs értelme tiltni az édességet, de meg lehet szabni, mikor, mennyit és főleg mit ehet, ehetünk. Kiválóan tudom például elrejteni az egészséges hozzávalókat a kevésbé egészségesek között, jó recept például a répatorta illetve a zabpelyhes keksz.


Visszatérve a halpástétomhoz, ez egy igazán kiváló étel, az én gyerekem habzsolta. Krumplipüré van benne, ami nálunk amúgy is mindent visz. Tudom, hogy Magyarországon nehéz jó minőségű tengeri halat kapni még mirelitben is, nemhogy frissben. Otthon sajnos mi is ritkán ettünk halat, remélem ha újra otthon leszünk ez megváltozik. Bár családanyaként nem szeretek én sem külön a halért, külön a biocitromért a város különböző pontjaira rohangálnai, de talán egy-két nagy multiban lehet kapni megfelelő halat.

Hozzávalók:
4 személyre
450 gramm tőkehalfilé, nyúzva
170 gramm füstölt tőkehal
olívaolaj
4 gerezd fokhagyma
2 póréhagyma szeletelve
150 gramm fagyasztott borsó
200 ml tejföl
2 kiskanál erős mustár
4 evőkanál snidling
2 tojás keményre főzve, cikkekre szeletelve
só, bors

Krumplipüréhez:
1 kiló krumpli
100 gramm vaj
frissen őrölt szerecsendió

Elkészítés:

A halat felszeleteljük és olívaolajon kissé megpirírtjuk, majd félretesszük. A serpenyőbe még egy kis olívaolajat öntünk és a hagymákat megpároljuk, majd hozzádjuk a borsót és tovább pároljuk. Folyamatos kevergetés melett hozzáadjuk a tejfölt és a mustárt, és óvatosan kevergetve hozzáadjuk a snidlinget, a halat és a főtt tojást. Az átkeverés után azonnal levesszük a tűzről.
Közben elkészítjük a burgonyapürét. Lehet ízlés szerint készíteni. Én csak egy kis vajjal, sóval és sok friss szerecsendióval töröm össze a megfőtt krumplit, és kivétel nélkül mindig héjában főzöm meg, mert úgy jobb íze lesz. De lehet bele tenni tejet, vagy tejfölt is.
Egy kivajazott tűzálló tálba beleöntöm a halas ragut, majd szépen egyenletesen beborítom a krumplipürével és beteszem a 200 fokos sütőbe kb. 10 percre( ha van grill fokozatra), amíg a teteje szépen megpirul.
Az egész étel krémesen fenséges, a gyermek nem győzi falni.