hétfő, szeptember 08, 2008

Megint egy szülinap!


Megint egy szülinap, no de nem akárki, hanem az én pici gyermekem ünnepelte szombaton a második születésnapját. Második születésnap, az már komoly!


Nagymamám mondta mindig édesanyámnak "kedvesen", pl. a 40. születésnapján, hogy már közeleg a nyugdíj. Hát a gyermekemnek is már közeleg a ballagása, legalábbis az ovis. (Ovis ballagás, ki hallott már ilyet?) Szóval, szombaton csaptunk egy kis murit.

Szerencsére mindenki eljött, a szeptemberi szokásos első megfázás ellenére. Ugyan az én fiam nincsen még hozzászokva a nagy társasághoz, de most majdnem félidőig egészen jól bírta, aztán jól elfáradt.





Ilyen nagy eseményre legtöbbször egy szakácskönyvből készülök és jó előre tanulmányozom a recepteket, nehogy az utolsó percben derüljön ki, hogy pl. a tésztát vagy a húst 24 órára a hűtőbe kellett volna tenni, mint pl. ahogyan az a rántott csirkefalatok esetében így is van.
Tehát már kedden átolvastam a recepteket és másnap megtettem a szükséges előkészületeket.


A menü:
- pármai sonkába tekert füge és kecskesajt, illetve egyszerű puha sajt aszalt szilvával

- sajtos keksz, pillangó formátumban


- tejben áztatott, kekszbundában kisütött csirkefalatok


- ricottás, spenótos fánk


Desszertnek pedig a híres csokitortámat készítettem el, amelynek receptje már olvasható a blogon egy korábbi bejegyzésben.





Sajtos keksz



Hozzávalók:
200 gramm Cheddar sajt lereszelve (vagy más erős ízű és színű, félkemény
sajt)
50 gramm puha vaj
100 gramm liszt
fél tk. sütőpor



Elkészítés:


A hozzávalókat kézzel vagy dagasztógéppel összegyúrom. Kis kitartással 5-6 perc alatt összeáll, majd becsomagolom, egy órára a hűtőbe teszem. A sütőt 200 fokra előmelegítem. A tésztát óvatosan, jól belisztezett deszkán kb. fél centisre kinyújtom és bármilyen formával kivájok belőle kisebb szeleteket, majd sütőpapírral bélelt tepsire teszem és kb. 10 perc alatt megsütöm. (kb. 30 darab lesz belőle)








Tejben áztatott, kekszbundában kisütött csirkefalatok



Hozzávalók:
4 egész csirkemellfilé
fél liter író
300 gramm sós keksz, cracker
olaj a sütéshez



Elkészítés:


A csirkemellfilét félbe- majd vékony szeletekre vágtam, majd a szeleteket is félbevágtam, végül egészen kézzelfogható nuggets formát kaptam. Kissé kilapítottam őket, de nem túlzottan, nehogy szétszakadjanak. A csirkefalatokat egy nagy tálba tettem és annyi írót öntöttem rá, hogy jól elfedje, majd lefedtem és 2 napra a hűtőbe tettem.
A buli napján a csirkefalatokat kihalásztam az íróból és jól lecsöpögtettem.
A kekszet összedaráltam és beleforgattam a húst, bepaníroztam. Ügyeltem arra, hogy mindenhol egyenletesen fedje a kekszmorzsa a húst. Forró olajban pár perc alatt kisütöttem. A tejben, vagyis íróban áztatás miatt a hús nagyon puha és finom ízes lesz, egyáltalán nem szárad ki. A sós, esetleg sós-sajtos cracker pedig finom ropogósra sül, arra azonban vigyázni kell, hogy nehogy megégjen.



Ricottás - Spenótos fánk

Nem kell megijedni tőle, valóban ilyen csúf, viszont nagyon finom. Különösen az asszonyok csaptak le rá, mondván ha spenót akkor az biztosan egészséges is. Férjek inkább kerülni szokták.

Hozzávalók:

250 gramm fagyasztott spenót

250 gramm ricotta

6 ek frissen reszelt parmezán

frissen őrölt szerecsendió

5 gramm liszt

1 és fél tk sütőpor

2 tojás, felverve

só, bors

olaj a sütéshez ( annyi kell, hogy a fánk elmerüljön benne)

Elkészítés:

A spenótot, miután kiolvadt jól kinyomkodom, hogy szinte semmi nedvesség ne maradjon benne. Ha már jó száraz, akkor hozzákeverem a ricottát, parmezánt, szerecsendiót a sót és a borsot. Hozzáadom a lisztet és a felvert tojást és jól összedolgozom. Amíg az olaj melegszik, addig beteszem a hűtőbe a keveréket. Amint az olaj jó forró, kis teáskanálnyi gombocókat formázok a tésztából és beledobom az olajba. Kicsit megforgatom és amint szép barna lesz, kiveszem és lecsepegtetem. Vigyázat: egyszerre kell formázni, dobálni, forgatni és kivenni is, ami nem könnyű feladat, egyéb teendő, mint pl. pelenkázás, terítés már nem fér bele, de énekelni illetve egyhelyben táncolni lehet. Inkább langyosan fogyasztandó.

A receptek forrása: (Nigella Lawson: Feast - food that celebrates life, Chatto and Windus, London 2004)