szombat, október 18, 2008

Mákos guba


Ismét egy régimódi étel. Még sosem készítettem mákos gubát. Emlékeim szerint sem anyukám, sem nagymamám nem készített. Nálunk valahogy nem volt felkapott édesség. Valószínűleg a mák miatt. A mákos bejglin kívül nem is emlékszem gyermekkoromból más mások süteményre. Amikor férjhez mentem, akkor kezdtem el mákos ételeket készíteni, mert a férjem nagyon szereti. Most már a gyermek is imádja és én is megkedveltem. Sok-sok mákos édesség után jutottam el a mákos gubához. A szikkadt kifli ugyan itt ismeretlen fogalom, de találtam egy kissé édes vajaskiflifélét, amiből el tudtam készíteni.
Tudom-tudom, a képen is jól látszik, hogy a tojáshab kicsit kevés lett a tetejére, de majd a következő alkalommal dupla adagot teszek rá. A tojásos-tejes madártejszerű főzet pedig, amibe a kifli szeleteket mártogattam, túl sok lett, abból a fele is elég lesz legközelebb. Az alábbi receptet már eképpen módosítottam.

Hozzávalók:

8 db vajas kifli, vagy egy kalács, 1,5 centis szeletekre vágva

100 gramm kristálycukor
1 tojássárgája
½ liter tej
vanília kivonat
200 gramm porcukorral kevert darált mák (ízlés szerint)
2 marék mazsola
pici vaj
2 evőkanál darált mandula, vagy zsemlemorzsa
100 gramm porcukor
4 tojásfehérje

Elkészítés:

A sütőt 180 fokra melegítem. A kifliszeleteket egy konyharuhára kiterítem, hogy kissé kiszáradjanak.
Egy kisebb méretű, kb. 4 cm magas hőálló edényt kivajazok és megszórom a darált mandulával. A tejet a vaníliával felteszem melegedni, közben a tojássárgáját a cukorral elkeverem. A meleg tejből két merőkanállal, állandó kevergetés mellett a tojásos-cukros keverékhez adom, majd ha az egészet visszaöntöm a tejes lábosba, közben folyamatosan kevergetve. Pár perc alatt a főzet besűrűsödik, ekkor leveszem tűzről és pár percig tovább kevergetem.
A kiflidarabokat belemártogatom a tejes-tojásos keverékbe, jól kinyomkodom, de vigyázok, hogy ne essenek szét, és elkezdem rétegezni a gubát. Először lefektetem a kiflidarabokat, majd megszórom a cukros mákkal és a mazsolával, majd újból a kifli következik. Ezt addig folytatom, amíg el nem fogynak a hozzávalók.

A tojásfehérjét kemény habbá felverem, hozzáadom a porcukrot és fél percig habverővel tovább keverem. A tojáshabot a mákos guba tetejére halmozom. 180 fokon kb. 15 percig sütöm, amíg a tojáshab teteje szépen bebarnul.

Mi hidegen szeretjük.